
Wat is het nut van het verdragen van een (ongemakkelijke) stilte in je gesprek?
Stel je voor: je bent leidinggevende van – in dit geval- de salarisadministratie en zit aan tafel met een medewerker van jouw afdeling, Teun. Teun heeft gevraagd om een gesprek met jou want hij loopt tegen wat problemen aan waar hij niet uitkomt.
Hij slaakt een zucht en schuift een A4-tje jouw kant op en zegt: “Kijk, dit is de lijst met afdelingsmanagers die elke maand weer te laat zijn met het aanleveren van de gegevens van hun afdeling. Het lukt mij dan niet om iedereen tijdig uit te betalen.” Hij kijkt jou vragend aan. Je voelt de neiging om de lijst aan te pakken en dit op te gaan lossen. Dan besluit je om een stilte te laten vallen…….. De seconden tikken weg. Het is oorverdovend stil en je voelt je steeds ongemakkelijker…
Als trainingsacteur, maar ook als coach, kom ik deze leersituatie geregeld tegen. Door te onderzoeken waar jouw ongemak zit en te door te oefenen, ondersteun ik je om gewoontegedrag los te laten en je doel voor ogen te houden.
Lees verder op: