
4 vragen om dat wat onbesproken blijft boven tafel te krijgen
Als je werk wilt maken van het verbeteren van communicatie, dan is het goed aandacht te geven aan wat onbespreekbaar lijkt. Iedere organisatie kent stiltegebieden: onderwerpen waar je (liever) niet over praat. Onderzoek hiernaar vind je onder de noemer ‘organizational’ of ‘corporate silence’. Belangrijkste oorzaak? Het van tafel vegen van afwijkende meningen. Moeite om open te staan voor dat wat anders is. Luisterblindheid, dus. Hoe krijgen we het gedoe op tafel?
Bijzondere opdrachten
Als je boeken schrijft, gebeurt er iets speciaals. Mensen nemen je opeens serieuzer: ‘Die gast is alleen maar bezig met luisteren. Hij zal wel een expert zijn’. Dat levert soms grappige situaties op. Zo kreeg ik een mailtje van iemand uit een ‘managementboekenleesclubje’. Ze hadden met elkaar ook Harthorend gelezen. Eén van de fans uit dat groepje werd binnenkort veertig. Of ik ervoor openstond dat ze haar een wandeling met mij cadeau zouden doen. Zodat ik eens naar haar verhaal kon luisteren. En zo ja, wat dat dan kost …
Lees verder op: